Bij InDifferent staat de vorming van een community centraal. De community is een veilige en vertrouwde groep waar leerlingen samenwerken aan activiteiten rond actuele maatschappelijke thema’s die bij de belevingswereld van de leerlingen aansluiten. Spelenderwijs wordt gebouwd aan een netwerk waarbinnen een sfeer van respect en acceptatie heerst en waar cognitieve, sociale en persoonlijke ontwikkeling wordt gestimuleerd. Zo voorziet de community in een aantal belangrijke basisbehoeften van leerlingen, namelijk om vrienden te hebben en om te kunnen zijn wie je bent en wil zijn.

Wij gaan uit van het idee dat iedereen dezelfde basisbehoefte heeft, namelijk dat je jezelf mag en kan zijn zonder het gevaar te worden gediscrimineerd. Daarom richten we onze aandacht niet enkel op een specifieke doelgroep of maatschappelijk thema, maar op het hele spectrum van diversiteit samen. Een inclusieve en intersectionele aanpak dus, zodat iedereen wordt aangesproken om deel te zijn van de community.

De community trekt leerlingen aan die zelfstandig niet zo makkelijk een vriendengroep opbouwen, maar ook leerlingen die de actuele maatschappelijke thema’s belangrijk vinden om zich voor in te zetten. Samen vormen ze een sterk verbond dat zowel op de leerlingen binnen de groep als de hele school een positief effect heeft.

Een community bouw je niet in een paar weken. Het moet worden onderhouden door regelmatig samen te komen en te werken aan gezamenlijke activiteiten en een gezamenlijk doel. De ontwikkeling en het onderhoud van een community kosten tijd, energie, aandacht en toewijding. Daarnaast ontwikkelt een community zich op elke school op een unieke, onvoorspelbare manier. Scholen hebben hiervoor niet altijd de nodige tijd, kennis en vaardigheden. InDifferent biedt hierbij de nodige ondersteuning door het aanbieden van ons programma. 

De actualiteit is niet statisch maar dynamisch, InDifferent beweegt mee. Alles wat jongeren bezighoudt kan onderwerp zijn: van wat zich afspeelt in de klas, op school, in de stad, op social media tot het wereldnieuws. Thema’s worden actueel door (inter-) nationale dagen en weken zoals de Week voor Respect, Paarse Vrijdag en de Dag tegen Discriminatie en Racisme van de Verenigde Naties. In ons jaarprogramma sluiten we hierop aan. Vijf themadagen en -weken pakken we groots aan, met activiteiten op en buiten school, de overigen besteden we online aandacht aan.