IN HET NIEUWS

Hier vind je artikelen, interviews en filmpjes waarmee
InDifferent in het nieuws is geweest.

Enkele leerlingen van InDifferent op het Dorenweerd College in Doorwerth. © Mika de Wit

Dorenweerd College dankt InDifferent: ‘Recht van de sterkste geldt veel minder’

DOORWERTH – Op het Dorenweerd College in Doorwerth is het pestgedrag de afgelopen jaren verder afgenomen. Dat stelt docent Elmar Noteboom. ,,Er is bij ons ruimte voor iedereen. Het recht van de sterkste geldt veel minder dan voorheen.”

Peter Kemperman Bron: De Gelderlander

Die gedragsverandering is volgens hem deels te danken aan de start, twee jaar geleden, van InDifferent op het Dorenweerd. 

Noteboom is initiatiefnemer en begeleider van deze beweging, die opkomt voor diversiteit en respect op school. Het aantal deelnemende leerlingen is gegroeid van een handvol in 2017 tot rond de honderd nu.

Overigens beoordeelden de leerlingen van het Dorenweerd hun school twee jaar geleden ook al als ‘een relatief veilige en prettige school’. Er werd toen al minder pestgedrag dan gemiddeld ervaren, zo blijkt uit onderzoek van de organisatie Kwaliteitsscholen. 

Ook voor leerlingen met ADHD of autisme

,,In het begin waren we voornamelijk gericht op LHBTI-leerlingen, maar inmiddels is het veel breder geworden”, zegt Noteboom over InDifferent. 

,,Er is nu ook plek voor scholieren die autisme of ADHD hebben en voor leerlingen die worden geplaagd door depressies.” LHBTI staat voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgenders en intersekse personen. 

Noteboom: ,,Iedereen wil graag een veilige omgeving om zich heen hebben. Een groep waarbinnen je kunt zijn wie je bent en kunt zeggen wat je wilt. De deelnemers zijn, net als alle andere mensen trouwens, op zoek naar acceptatie.”

Vrienden dankzij de InDIfferent-groep

 

Door het bestaan van InDifferent is de sfeer op het Dorenweerd College nog verder ten goede veranderd, stelt Noteboom. ,,Je ziet dat leerlingen meer contacten krijgen en niet meer in pauzes in hun eentje op hun mobiel zitten te kijken. Ze hebben vrienden door de InDifferent-groep, maar ook buiten die omgeving.”

Van de nieuwe brugklassers hebben zich al 25 leerlingen bij de groep aangesloten. Noteboom: ,,Voor hen is InDifferent niet iets nieuws, maar een gegeven. Het is er al. Van sommige leerlingen hoor je zelfs dat ze om die reden juist voor Dorenweerd hebben gekozen.”

Arnhemse scholen hebben ook interesse

InDifferent werkt samen met culturele instellingen als Rozet, ArtEZ, Focus Filmtheater, Willemeen en Bibliotheek Arnhem. 

Inmiddels hebben ook drie Arnhemse scholen interesse getoond in het opzetten van een InDifferent-groep. InDifferent is ook aanwezig op de open dag van het Dorenweerd College op zaterdag 11 januari.

"Je ziet dat leerlingen meer contacten krijgen en niet meer in pauzes in hun eentje op hun mobiel zitten te kijken."

Silke en Elmar in de studio

InDifferent op de koffie bij Radio Gelderland

Door Silke J. uit vwo 4 op 24 april 2019

Op woensdag 24 april 2019 waren Elmar Noteboom, Silke Jansen en Davey van Hijum te gast bij Radio Gelderland in het programma ‘Op de koffie’ van Rob Kleijs. Daar hebben we een leuk gesprek gehad over onder andere de doelen van InDifferent, hoe we zijn begonnen en waarom InDifferent leerlingen kan helpen. En natuurlijk over het feit dat ondanks dat iedereen anders is, wij allemaal gelijk zijn. Het was natuurlijk super gezellig!

InDifferent in het nieuws bij TV Gelderland

DOORWERTH – Het is vandaag Paarse Vrijdag. Dat is de dag waarop scholieren en studenten hun solidariteit kunnen tonen met homoseksuelen, biseksuelen, lesbiennes en transgenders. Ook het Dorenweerd College in Doorwerth doet mee aan de landelijke actie, maar hier trekken ze het allemaal wat breder. Op de school komen leerlingen ook op voor jongeren met rood haar of een andere huidskleur.

‘Vinden jullie het oké om te schelden met homo, lesbo of gay?’, vraagt scholiere Silke Janssen aan medeleerlingen in de kantine. Nee, is het antwoord. ‘Zouden jullie dan een handtekening willen zetten?’

Gezellige sfeer op school
Silke voert namens de groep InDifferent actie voor iedereen de zich anders voelt. ‘Het maakt niet uit wie of hoe je bent, je bent welkom. Wij proberen voor iedereen een gezellige sfeer te creëren.’ De leerlinge weet als geen ander wat het is om gepest te worden om wie je bent. ‘Ik ben zelf lesbisch en ben er vroeger wel mee gepest en geplaagd.’

Anderen aan het denken zetten
Samen met andere leerlingen voert Silke actie om pesten tegen te gaan. Maar als het aan Indifferent ligt, gaan de acties verder dan alleen het schoolgebouw. Zo probeert medeleerling Wiebe ook buiten school de sfeer goed te houden. ‘Als je met elkaar in gesprek gaat, dingen probeert op te lossen en de ander aan het denken zet, kom je overal uit’, is zijn motto.

School ziet verbeteringen
De school is blij met de acties van de leerlingen. ‘Er wordt nu veel meer gepraat over diversiteit op school. Dat vind ik al een groot voordeel’, vertelt docent Elmar Noteboom. ‘Maar wat ik ook zie, is dat individuele leerlingen zich veel fijner voelen op school.’

Die verbeteringen stemmen Silke nu al erg vrolijk. ‘Als ik al die mensen het gezellig zie hebben, word ik daar heel blij van’.

Een klein deel van de groep InDifferent op het Dorenweerd College in Doorwerth. De man met het grijze jasje is docent Elmar Noteboom. © Rolf Hensel

Wat als je ‘anders’ bent dan anderen op de middelbare school? Dit initiatief helpt op het Dorenweerd College

DOORWERTH – Op  het Dorenweerd College in Doorwerth zat twee jaar geleden slechts één leerling die uitkwam voor zijn homoseksualiteit. ,,Wat jammer dat ik de enige ben”, zei hij tegen docent Elmar Noteboom. ,,Ik kan er met niemand over praten.” Noteboom, zelf homoseksueel, werd geraakt door de woorden van zijn leerling. Hij richtte op Paarse Vrijdag, vandaag precies één jaar geleden, de groep InDifferent op.

Berendien Tetelepta Bron: De Gelderlander

Voor leerlingen die zich anders voelen, anders zijn, of hun steun willen betuigen aan mensen die afwijken van de norm. 68 leerlingen zijn inmiddels lid van de community. En natuurlijk bleken meer leerlingen homo- of biseksueel te zijn. 

Wiebe (11) had zo zijn eigen redenen om zich aan te sluiten bij InDifferent. ,,Ik wil graag dat iedereen die er niet standaard uitziet of standaard is, zich welkom voelt op onze school. Ik ken veel mensen die anders zijn. Bijvoorbeeld mijn moeder, zij vindt dat ze te dik is. Ze probeert af te vallen. Ik zeg haar altijd dat ik haar niet dik vind, en dat ik haar ook niet dik zou vinden als ze 200 kilo was.” 

Schelden met ‘homo’ of ‘flikker’ doe ik nu niet meer

Ivar (14), Scholier Dorenweerd

Bij InDifferent bedenken de leerlingen acties die de rest van de school aan het denken moeten zetten. Ze hangen posters in de klassen met uitdagende teksten over iemands seksualiteit, gewicht, religie of huidskleur bijvoorbeeld. De Doorenweerdse club InDifferent werd het afgelopen jaar steeds groter én gezelliger met bijeenkomsten en een eigen WhatsApp-groep.

Flikker
Daar wilde Ivar (14) wel bij horen. ,,En toen ik er bij zat, kwam ik er tijdens groepsdiscussies achter dat kinderen die homo zijn het moeilijk vinden als er gescholden wordt met ‘homo’ of ‘flikker’. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat heel vaak deed, met mijn vrienden. Nu doe ik het niet meer en ik heb ook mijn vrienden gevraagd er mee op te houden.”

Docent Noteboom is trots. Vandaag, vrijdag 14 december, is het Paarse Vrijdag. Een dag waarop scholieren en studenten door het dragen van de kleur paars op school hun solidariteit kunnen tonen met homoseksuelen, biseksuelen, lesbiennes en transgenders. 

Het was vorig jaar het begin van de groep InDifferent. ,,En onze groep staat inmiddels voor zoveel meer dan voor seksuele diversiteit. Er blijkt op school behoefte te zijn aan een community waarin je jezelf kunt zijn, wie je ook bent.” 

Lesbisch
Mika (16) voelt zich al zijn leven lang los van het geheel. Hij doet dingen op een andere manier dan anderen. ,,Misschien omdat ik ADD heb of enig kind ben. Voor het eerst voel ik mij nu wel onderdeel van een geheel. Van deze groep.”  Net als Silke,  zij is 15 jaar en lesbisch.  ,,De periode dat ik geheim hield dat ik lesbisch ben, was heel donker. Ik had slechte cijfers en voelde me niet goed. Deze groep, die staat voor tolerantie en respect, helpt ontzettend. Het is fijn dat we nu elkaar hebben.”

Vandaag om 16.00 uur houdt InDifferent een openbare presentatie op het Dorenweerd College aan de Dalweg 5 in Doorwerth. Die kan ook bezocht worden door geïnteresseerde medewerkers van andere scholen.

,,De periode dat ik geheim hield dat ik lesbisch ben, was heel donker.”

Silke (15), Scholier Dorenweerd

#sorry johan – ‘Het debat is verhard. Waar is de nuance gebleven?’

Leerlingen van het Dorenweerd College in Doorwerth vinden de uitspraken van Johan Derksen over homoseksualiteit in de voetbalwereld wel erg makkelijk “kijkcijfers scoren”. Ze spraken hierover met leraar Elmar Noteboom, initiatiefnemer van het platform InDifferent. Een online community voor en door leerlingen.

Bron: Leraar.nl

De groep, met leerlingen tussen de 12 en 18 jaar, richt zich op alle leerlingen die het gevoel hebben af te wijken van de norm. ‘Ons platform is er voor iedereen die anders is: homoseksuelen, biseksuelen, lesbiennes, transgenders, leerlingen met rood haar, een andere huidskleur, religie, of een beperking als autisme’, aldus initiatiefnemer van InDIfferent en tekendocent Elmar Noteboom.
Afgelopen week sprak de groep over de actie van en reactie op de uitspraken van voetbalexpert Johan Derksen. Wat vonden de leerlingen daarvan?

Te makkelijk scoren
Elmar: ‘De leerlingen begrepen de intentie van Johan wel, maar vroegen zich tegelijkertijd af waarom zo’n bekende Nederlander zo makkelijk spreekt over “je moet uit de kast komen en karakter tonen”. We weten uit ervaring dat er zat kinderen zijn die dat ‘uit de kast komen’ heel moeilijk vinden; denk bijvoorbeeld aan kinderen met een moslimachtergrond. En dat je er soms wel makkelijk op school over kunt praten, maar minder makkelijk in de sport.’ Een leerling zei: ‘Johan scheert iedereen over één kam. Dat is veel te makkelijk scoren. Het was beter geweest als hij zich alleen duidelijk tegen ‘voetbalgeweld’ had uitgesproken.’
 
Huilverhalen
De leerlingen vinden het ook heel vervelend dat een niet-expert zich zo makkelijk uitlaat en zo onzorgvuldig is in zijn woordkeus. Elmar: ‘Zo had hij het over “huilverhalen”. Dat zijn het ook, want bij sommige ervaringsverhalen van leerlingen kun je geen droge ogen houden.’
 
#Sorryjohan
Tegelijkertijd zijn de leerlingen het ook niet helemaal eens met de tegenactie #sorryjohan op twitter. Daarin deelden mensen persoonlijke verhalen om duidelijk te maken waar ze door hun seksuele geaardheid tegenaan lopen. ‘Ze vonden de verhalen goed, maar de harde tegenreacties verschrikkelijk. Ze maken zich zorgen over het verharde debat, voelen zich vooral machteloos, alsof je nooit meer normaal iets kunt zeggen, en vergeleken het met het Pietendebat. Je mening geven is goed, maar ze missen de nuance in dat debat. Ik denk dat wij als leraren ook een grote rol daarin kunnen spelen. We moeten openstaan voor onze leerlingen en dat debat blijven voeren.’
 

Rolmodel
Een rolmodel dat zich positief over “jezelf zijn” uitspreekt, zou volgens de leerlingen wel helpen. ‘Zeker als jonge, bekende mensen als Ronnie Flex of Lil’ Kleine dat zouden doen. Leraren zijn ook rolmodellen: ik probeer dat ook te zijn, door openlijk voor mijn homoseksualiteit uit te komen. Maar om rolmodel te zijn, moeten leerlingen natuurlijk wel een klik met je hebben.’

 
Nationaal debat
De leerlingen en leraren vinden het een goede zaak dat minister Van Engelshoven (Emancipatie) zich met de discussie heeft bemoeid en voorstander is van een nationaal debat. ‘Belangrijk is dat daarin experts en ervaringsdeskundigen aan het woord komen, die echt weten wat het is om uit de kast te komen of in de kast te zitten. Een breed gedragen debat dus, met als doel: debatteren tot er een compromis is bereikt. Ja, de minister mag ons daar best voor uitnodigen.’

Paarse Vrijdag: ‘Neem leerlingen met een hulpvraag serieus en help ze groeien’

Hoe maak je diversiteit en tolerantie op school bespreekbaar? Op het Dorenweerd College in Doorwerth doen ze dat met InDifferent, een eigen community van en door leerlingen. Het initiatief startte met een hulpvraag van jongeren bij tekendocent Elmar Noteboom. Die nam de vraag meteen serieus en hielp ze op weg. ‘Juist door ze te helpen met organiseren, kunnen deze leerlingen groeien.’

Marguerite de Ruijter-Feenstra 11 december 2017 Bron: Leraar.nl

De groep startte met een initiatief rond Paarse Vrijdag. Dat is sinds 2010 de dag waarop scholieren en studenten door het dragen van paars op school hun solidariteit kunnen tonen met homoseksuelen, biseksuelen, lesbiennes en transgenders. InDifferent doet wel aan de landelijke actie mee, maar trekt het platform breder. ‘Wij richten ons op alle leerlingen die afwijken van de norm. Dus ook voor leerlingen met rood haar, een andere huidskleur of een beperking als autisme’, aldus Noteboom.
 
‘Leerlingen willen aandacht voor iedereen, omdat het niet goed voelt om anderen te stigmatiseren. Wij willen een omgeving creëren waar je mag uitkomen voor wie je bent en hoe je wilt zijn. Immers: iedereen is anders, maar ook gelijk.
 
We hebben we ons initiatief op Paarse Vrijdag gelanceerd, al hebben we daaraan onze eigen draai gegeven. Die dag droegen de leerlingen paarse kleding, deelden ze snoepsleutels uit (als symbool voor uit de kast komen) en paarse armbandjes. Daarnaast hingen er door de hele school foto’s van leraren en leerlingen, met persoonlijke citaten over diversiteit en identiteit. Ook werd er een video vertoond. Die foto’s en video waren gemaakt door Jort Huitink, een leerling uit V5 die graag filmmaker wil worden.’
Elmar Noteboom
Serieus nemen
Dat Noteboom het initiatief vorm gaf, is niet zo vreemd. ‘Ik ben me naast tekenleraar aan het ontwikkelen als ‘community artist’ en vind het leuk om grote acties te organiseren. Dat weten de leerlingen. Daarnaast kom ik ook openlijk voor mijn homoseksualiteit uit. De leerlingen die naar mij toe kwamen, wilden niet langer om hun geaardheid ondergronds blijven, maar op school een community starten voor iedereen die anders is. En daarbij hadden ze hulp nodig.
 
Als docent kun je dan heel makkelijk zeggen: doe het maar zelf. Maar dan komt er niets van. Daarom heb ik ze geholpen met het plannen maken en organiseren. Leerlingen van deze leeftijd kunnen moeilijk iets voor elkaar krijgen als wij docenten, volwassenen, hen niet op weg helpen. Ik neem hun vraag daarom serieus. En doordat ik dingetjes organiseer en regel, kunnen zij groeien.’
 
Gesteund door school
De docent startte het initiatief eerst alleen met de leerlingen. ‘Toen na enkele bijeenkomsten duidelijk werd wat ons plan was, zijn we samen naar de directeur van de school gestapt. Die vond het meteen een goed initiatief en heeft het ook gesteund en gefinancierd.
 
Je ziet ook dat dit het moment is om met dit soort acties te komen. Onze school is eraan toe, de hele maatschappij is eraan toe. Tien jaar geleden, toen ik hier net begon, was het anders geweest. Toen waren docenten en leerlingen hier nog niet aan toe. Nu wel. De tijd van je mond houden is voorbij. Leerlingen willen erkend worden.’
 
InDifferent is geen tijdelijk evenement, benadrukt Noteboom. ‘Het is de bedoeling dat het een community wordt voor en door leerlingen met een maandelijks programma. In januari gaan we dat programma bekend maken. We denken aan een film rond een relevant thema, een lezing van iemand die iets met het onderwerp te maken heeft tot een inloopcafé voor iedereen.
 
Je ziet nu al dat het platform werkt. Kinderen die ik tot voor kort in hun eentje in de pauze zag staan, sluiten zich aan en gaan iets doen. Van het maken van artikelen op de website tot het versieren van de school. InDifferent brengt mensen bij elkaar, hoewel we binnen die groep weer subgroepjes van gelijkgestemden zien ontstaan. Maar ook dat hoort erbij.’