
Wyona Latupeirissa
Zij / haar
Docent Nederlands overdag, concertfotograaf in de avond.
Toen ik een paar jaar terug solliciteerde naar een baan als docent Nederlands op het Dorenweerd College, nam ik InDifferent direct mee in het sollicitatiegesprek. Van te voren had ik er informatie over opgezocht en wist meteen: hier wil ik onderdeel van zijn. Tijdens het gesprek gaf ik toen ook al aan dat ik me daar graag bij zou aansluiten, mocht die school mijn nieuwe werkplek worden.
Zo gezegd, zo gedaan. Als queer persoon die opgegroeid is in de Bible Belt en op een erg christelijke school gezeten heeft, weet ik hoe belangrijk het is om je goed te voelen op school. Een fijn en veilig leer-, werk- en leefklimaat is essentieel! Vooral op een plek waar pubers dagelijks het grootste deel van hun tijd spenderen. InDifferent helpt mee die plek te creëren, op school én daarbuiten.
Om een deel uit te maken om zo’n safe space voor leerlingen te verwezenlijken, is bijzonder. Ook wil ik een voorbeeld in de klas zijn, en mezelf durven te zijn voor mijn leerlingen.
Naar aanleiding van de maatschappij die verandert, en de taal die qua tempo helaas een beetje achterblijft, heb ik in 2022 ik onderzoek gedaan naar genderneutrale voornaamwoorden in de Nederlandse taal. Op dat moment waren er nog geen officiële ‘regels’ voor vanuit de TaalUnie en dat bleek een groot struikelpunt te zijn voor veel mensen. In mijn onderzoek heb ik het begrip ‘genderneutrale voornaamwoorden’ in verschillende contexten geplaatst. Ik heb voornamelijk gefocust op de volgende aspecten: taalkundig, sociaal-maatschappelijk, in de context van taalverandering en in de context van andere Germaanse en Romaanse talen.
Aan de hand van het onderzoek heb ik een lessenserie ontwikkeld waarin opdrachten staan om met al deze aspecten te oefenen. Natuurlijk ook met genderneutrale voornaamwoorden zelf, hoewel het niet bedoeld is om bepaalde dingen op te leggen.
Met trots kan ik ook vertellen dat mijn onderzoek en lessenserie als product de 1e prijs van de talen scripties heeft gewonnen op het Instituut Archimedes. Daarnaast was het ook één van de zestien landelijk genomineerde producten voor de Onderwijs Toptalent Prijs 2022.