Door: Wouter Luijken
Fotografie: Rolf Hensel
Eerste Arnhemse seksles op school door inclusieve club: ‘Is het stoer als een jongen met veel meisjes zoent?’
ARNHEM - De docent mocht er niet bij zijn, maar een wethouder keek wel toe. Op GSG Guido kregen jongeren een les over seksualiteit, ontwikkeld in Arnhem zelf, door InDifferent. ,,Ik heb dingen gezegd die ik anders niet verteld had.”
Sjoerd Wiersma en Lotte Wandel zijn net klaar met de les op de Arnhemse school. Samen hadden ze de leiding over een groep tweedejaars havisten. ,,Het is open, vrije les”, vertelt Wiersma. ,,Het gaat niet alleen over zwangerschap en veilige seks zoals je vaak op scholen ziet, het gaat hier ook over grenzen en gelijkheid. Het is een introductie rond het onderwerp seksualiteit. Je ziet dat kinderen heel veel termen kennen, maar dat ze inhoudelijk heel weinig weten.”
De twee zijn van InDifferent, een Arnhemse organisatie die als doel heeft dat op elke school iedereen gelijk is, ongeacht etniciteit en cultuur, gender, sekse en seksualiteit, gezondheid, welzijn en conditie. Volgens Wiersma wordt bij de les geprobeerd een veilige omgeving te creëren waarin alles gezegd kan worden.
,,We geven aan dat ‘nee’ ook een antwoord is, je hoeft niet overal antwoord op te geven. En de docent van de klas moet het lokaal uit. De docent spreekt met de ouders van de leerlingen en als hij of zij erbij is, durven ze minder te vertellen over seksualiteit.”
Les op de guido de bres school in Arnhem van Indifferent
Ik had nog nooit van het woord ‘queer’ gehoord. Of dat vrouwen pillen nemen om niet ongesteld te raken, of zoiets
Milan Yoshio Spronk
Wiersma en Wandel gaven de eerste les seksualiteit, die door InDifferent in opdracht van de gemeente is ontwikkeld voor scholen in het voortgezet onderwijs en mbo in Arnhem. Op GSG Guido is deze vrijdag de aftrap, onder toeziend oog van wethouder Maurits van de Geijn.
Wel raar dat de docent weg moest
Milan Yoshio Spronk (13) heeft de les net gehad en vond het ‘wel raar’ dat zijn eigen docent weg moest. ,,Maar ik heb nu wel dingen gezegd die ik anders niet verteld had.”
De les was volgens hem leerzaam en interessant. ,,De helft van de dingen die er werden gezegd, kende ik niet. Ik had nog nooit van het woord ‘queer’ gehoord. Of dat vrouwen pillen nemen om niet ongesteld te raken, of zoiets.”
Volgens initiatiefnemer Elmar Noteboom van InDifferent zijn deze lessen hard nodig: ,,63 procent van de jongeren wil graag over seks praten, maar veel jongeren kunnen nergens naartoe met hun vragen en gevoelens. Dan ontstaat er al snel een taboe. Als kinderen goede seksuele lessen hebben gehad, maken ze veel bewuster keuzes. Je wilt bijvoorbeeld dat ze eerder nadenken over waar hun grenzen liggen.”
Panseksueel, is dat seks met pannen?
Intussen vertelt leerling Milan over stellingen die in de les voorbij kwamen. ,,Mogen mensen kussen op een bankje in het park? En is het stoer als een jongen met veel meisjes zoent? Op het einde maakten we een woordweb met woorden waar wij aan dachten bij dit onderwerp.”
Dat woordweb is nog op het schoolbord in het lokaal te zien. Er staan woorden als ‘pijpen’, ‘condoom’ en ‘anaal’ op, maar ook termen als ‘lhbtiq+’ en ‘panseksueel’. Wandel: ,,Dat laatste woord roepen leerlingen dan, maar ze weten niet wat het betekent. ‘Seks met pannen, toch’, zeggen ze dan.”
Seksles op GSG Guido in Arnhem, aan de hand van een woordenwolk.
Als je niet kan praten over wat je wel en niet fijn vindt, wordt het misschien een frustratie
Elmar Noteboom, InDifferent
Volgens Wandel draait de les erom dat de leerlingen antwoorden geven op de gestelde vragen. ,,En die kunnen wij aanvullen of verbeteren. Deze les draait niet om een docent voor de klas die de kennis overdraagt op de leerling, wij proberen de kennis die er al is omhoog te halen en dat dus aan te vullen en te verbeteren.”
Minder seksueel grensoverschrijdend gedrag
Haar kompaan Wiersma benoemt nog snel de afsluiting van de les. ,,Leerlingen mogen een vraag op een papiertje schrijven en die als propje naar ons toe gooien, anoniem dus.”
Hij frommelt een gele post-it open. ,,Is plassen na de seks belangrijk? Een supergoede vraag!”
Noteboom denkt dat deze lessen kunnen bijdragen aan het verminderen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. ,,Want dat ontstaat in een taboesfeer. Als je niet kan praten over wat je wel en niet fijn vindt, wordt het misschien een frustratie en dat kan zich uiten in grensoverschrijdend gedrag. Wil je dat verminderen, dan zal je erover moeten praten.”