OVER INDIFFERENT

Hier vind je alles wat je moet weten over InDifferent. 

WAT IS INDIFFERENT?

InDifferent is een community van leerlingen en docenten op verschillende middelbare scholen in Arnhem. Zij zetten zich in vóór diversiteit en respect en tegen discriminatie op school. School hoort een prettige en veilige plek te zijn voor iedereen,  maar helaas is dat niet altijd vanzelfsprekend. Daarom is er InDifferent. 

WAT DOET INDIFFERENT?

We organiseren leuke, vaak kunstzinnige en informatieve evenementen die altijd een link hebben met ons doel: trots op jezelf mogen zijn, wie of wat je ook bent. Die evenementen bedenken we soms zelf maar we vinden het nog leuker leuk als jij met ons meedenkt! Dat doen we tijdens gezellige InDifferent meet-ups waar iedereen gewoon mag komen zoals hij/zij is. Jij bent jij!

HET ONTSTAAN VAN INDIFFERENT

Stichting Indifferent is opgericht in  2017 door Elmar Noteboom, sinds 2007 docent Tekenen op het Dorenweerd College in Doorwerth. Elmar ontdekte dat op zijn school er een aantal leerlingen kampten met dezelfde problematiek als waar hij in zijn jeugd mee te dealen had vanwege zijn Indische afkomst en homoseksualiteit.  Hij besloot daar wat aan te gaan doen. Hij zag dat scholen weinig aan het verbeteren van de sfeer en veiligheid voor minderheden doen. En dat terwijl de behoefte daaraan wel erg groot is. Daarom besloot hij om InDifferent op te richten als aanvulling op het schoolprogramma.

INDIFFERENT VANDAAG DE DAG

Momenteel werkt InDifferent samen met vijf verschillende scholen in de regio Arnhem. Om jongeren van deze scholen in contact met elkaar te brengen, worden maandelijks  verschillende activiteiten georganiseerd, waarbij ontmoeting en educatie centraal staan. Dit wordt georganiseerd in samenwerking met verschillende culturele instellingen en zelfstandig ondernemers in Arnhem (kijk ook bij Met wie werken we samen) . Het is de bedoeling dat deze ontmoetingen zowel inspirerend, leuk, sociaal als educatief zijn. 

MAAK KENNIS MET INDIFFERENT

In 2019 werd InDifferent een officiële stichting die tot op heden actief is.  Op dit moment bestaat het bestuur van Indifferent uit 4 leden, te weten: 

  • Elmar Noteboom, directeur van InDifferent en docent Tekenen op het Dorenweerd College;
  • Debby Jansen, secretaris van InDifferent en consultant, coach en trainer en directeur van Executive TopTeams en The Happy Workers;
  • Bente Eeltink, penningmeester van InDifferent, student  en oud-leerling van het Dorenweerd College;
  • Anouk Delcour, al;gemeen bestuurslid van InDifferent en docent Frans aan het Montessori College in Arnhem.

WAAROM DE NAAM INDIFFERENT?

Indifferent betekent onverschillig. Onverschilligheid voor verschillen is ons doel.

Different betekent anders. Iedereen is anders en dat is mooi!

We zetten ons als groep in voor het recht van het individu.

Alle personen zijn volwaardige en gelijkwaardige burgers in de samenleving.

Niet op verschillende ‘secties’ focussen maar juist op de overeenkomsten ertussen. 

De afkorting ID staat voor identiteit. Iedereen heeft het recht op een eigen identiteit.

Ruimte voor verschillen tussen individuen, op alle gebieden.

Ongeoorloofd onderscheid op grond van bepaalde aangeboren kenmerken.

Gevoel of uiting waarmee je toont dat je iemand een waardig en waardevol mens vindt.

LEERLINGEN OVER INDIFFERENT

InDifferent is voor en door leerlingen. Daarom laten we graag leerlingen aan het woord over InDifferent. In een mini interviewtje stellen we een paar vragen, de antwoorden worden ongefilterd online gezet. 

OUDERS OVER INDIFFERENT

Debby Jansen
Als moeder van twee tienerdochters zie ik dagelijks hoe lastig de pubertijd is: een tijd van experimenteren, op zoek gaan naar jezelf, meegaan met de grote stroom én uniek zijn, loslaten én je eigen weg vinden. Inclusie is van alle tijden, maar in de huidige tijd met veel gebruik van social media lijkt uitsluiting wel zichtbaarder en daarmee pijnlijker te worden. In mijn werk als managementconsultant zie ik dat organisaties met een grote diversiteit betere beslissingen nemen. Diversiteit, inclusie en respect zijn dus zowel op school, het bedrijfsleven en in de hele maatschappij belangrijke thema’s. En veel (middelbare) scholen hebben moeite om deze thema’s handen en voeten te geven.Elmar heeft met de oprichting van InDifferent op het Dorenweerd college in mijn ogen al veel bereikt: Hij  heeft diversiteit, inclusie en respect op de agenda van scholieren, docenten, schoolbestuur en ouders gezet. Hij heeft de dialoog aangezwengeld middels leuke creatieve activiteiten, die aansluiten bij deze tijd. En hij heeft het aantal actieve leden in korte tijd naar 100 gebracht. Niet gek voor een school met 1250 leerlingen! Daarnaast weet Elmar diverse maatschappelijke en culturele organisaties aan hem te binden om hem met InDifferent verder te helpen. Geen wonder dus dat diverse scholen in Arnhem en omgeving bij hem aankloppen voor hulp. Het enthousiasme, de passie en de ervaringsdeskundigheid van Elmar is een mega belangrijke factor in het verspreiden van het InDifferent-virus. Met hem aan het roer is besmetting gegarandeerd van Arnhem, naar Gelderland, naar Nederland en…

Carma Schaafsma
Onze zoon was net van de basisschool af en zat in de 1e klas van het Dorenweerd College toen InDifferent op zijn (en dus op ons) pad kwam.  Hij kwam thuis met het verhaal dat hij “bij InDifferent ging en dat had iets te maken met homo’s en repect enzo”   Geen idee waar hij het over had, maar dat gaat bij ons thuis wel vaker zo. Voor ons als ouders – hij is de oudste van twee kinderen – was het sowieso al een overgang van basis- naar middelbaar onderwijs. Op de basisschool kenden we bijna alle ouders, kenden we de leerkrachten en kenden we al zijn vrienden en vriendinnen. Op deze school kenden we helemaal niemand en we hadden geen idee wie of wat InDifferent was. Ik ben me daar toen in gaan verdiepen en heb een aantal keren met oprichter Elmar Noteboom gesproken op Open Dagen. En toen was ik ‘om’. Wat een mooi initiatief! En wat vind ik het noodzakelijk om naast alle ‘droge’ kennis en vaardigheden die ze moeten opdoen om hun diploma te halen, aandacht te besteden aan hun persoonlijke ontwikkeling. Er gebeurt zo veel in de hoofden en lichamen van pubers tijdens de middelbare school periode, daar mag best wat meer aandacht aan besteed worden. Gelukkig hebben de meeste pubers (naast de worstelingen die ze nou eenmaal moeten doorstaan om volwassen te worden) geen last van al die rondvliegende hormonen en de grote druk die van buitenaf op hun schouders wordt gelegd, bijvoorbeeld door social media. Maar sommige pubers worstelen wél met hun identiteit, met een pestverleden, met een heftige thuissituatie of met discriminatie. Hoe mooi is het dan dat ze daar op school een community  voor hebben waar ze zichzelf mogen en kunnen zijn en waar ook ‘gewone’ pubers komen die hen accepteren zoals ze zijn . Ik vind dat echt een toegevoegde waarde voor een school en hoop dat meer scholen dit initiatief oppakken!