Educatie crew

An Kuper

Hen / hun / die / diens,
Educator
Mijn naam is An (hen/hun/die/diens). Ik ben beeldend kunstenaar, schrijver en drag performer. Ik ben non-binair en in mijn kunst gaat het veel over gender en seksualiteit. Ik ben altijd aan het onderzoeken hoe ik mij – met mijn lichaam en achtergrond – verhoud tot de mensen om mij heen. Maar ook hoe ik mij verhoud tot mijn eigen lijf. Door middel van performen heb ik geleerd mijzelf te uiten, uit te spreken en mijzelf te laten zien met alles wat er in mij zit. Een erg krachtige tool dat mij veel ruimte gaf om mijzelf te positioneren in deze wereld, in Nederland, in Arnhem. Het leuke aan queer en non-binair zijn, is dat ik mijn hele wereld opnieuw heb kunnen uitvinden en heel erg stil kan staan bij hoe ik dingen (relaties, liefde, seksualiteit, genderexpressie) wil vormgeven. Ik viel toch niet binnen de norm; precies dit gaf de ruimte mijzelf toe te staan om dan dus maar alle voorgeschreven regels overboord te gooien en naar mijzelf, mijn behoefte en grenzen te kijken. Niet zonder slag of stoot overigens, maar ik gun iedereen, ongeacht gender, seksualiteit of afkomst zo’n zelfde vrijheid en bovendien dat ieder zich gezien voelt in hun zoektocht. Ik gun iedereen dat gender, seksualiteit en ieders lichaamsbeleving, geen strijd hoeft te zijn, maar juist deuren opent voor vreugde, plezier en vrijheid, waar niets te gek is en alles besproken mag worden. Ik hoop binnen Indifferent hier mijn steentje aan bij te kunnen dragen. Zoals Dirk Witte dat in 1917 al schreef en ik hoopvol op mijn arm heb vereeuwigd: “Mens, durf te leven”.
LEES MEER

Media crew

Young crew

Mees Lansbergen

Hij / hem,
Student
Ik zie InDifferent als een manier om nieuwe mensen te ontmoeten en om een stem van jongeren te zien. Iedereen heeft wel een idee van wat wij denken maar dat wordt niet aan onszelf gevraagd. Daardoor worden bepaalde punten gemist, een conclusie of een nuance en we zijn niet allemaal hetzelfde dus dan moeten we ook opkomen voor wat wij vinden. Als je alleen al naar de vergaderingen van InDifferent kijkt dan staan we allemaal voor hetzelfde maar kijken we toch anders naar dingen en hebben we een andere blik. Het is belangrijk dat we dat gesprek aangaan.  In 2050 denk ik dat ik een corporate sell-out ben, dat is iemand die een kantoorbaan heeft voor het geld. Ik ben altijd wel serieus ingesteld, praktisch en ik denk dat de helft van de mensen het wel met me eens zijn als ik zeg dat geld je verder helpt. Het is niet dat ik alles voor het geld doe maar ik denk dat het zeker een rol in mijn toekomst zal spelen. Ik kan me niet voorstellen hoe ik, door te doen wat ik nu doe, een baan krijg waar ik iets mee verdien, maar ik zou me binnen het bedrijfsleven wel inzetten voor de dingen die ik belangrijk vind zoals klimaatverandering of diversiteit. Zo kun je in principe een hele hoop doen. Ik denk dat de wereld er tegen die tijd op grote schaal wel veranderd is. Het ziet er niet meer hetzelfde uit, maar er zit wel een rode lijn in. We zullen andere middelen hebben en anders wonen maar ik denk dat het voor veel mensen hetzelfde blijft. We hebben dan al wel verandering ondergaan op het gebied van diversiteit maar ik denk dat we nog niet allemaal gelijk zijn, dat staat ons systeem niet toe. Voor nu moeten we, jong en oud, ons leren te verplaatsen in een ander. 
LEES MEER

Docenten

Wyona Latupeirissa

Zij / haar,
Docent Nederlands overdag, concertfotograaf in de avond.
Toen ik een paar jaar terug solliciteerde naar een baan als docent Nederlands op het Dorenweerd College, nam ik InDifferent direct mee in het sollicitatiegesprek. Van te voren had ik er informatie over opgezocht en wist meteen: hier wil ik onderdeel van zijn. Tijdens het gesprek gaf ik toen ook al aan dat ik me daar graag bij zou aansluiten, mocht die school mijn nieuwe werkplek worden. Zo gezegd, zo gedaan. Als queer persoon die opgegroeid is in de Bible Belt en op een erg christelijke school gezeten heeft, weet ik hoe belangrijk het is om je goed te voelen op school. Een fijn en veilig leer-, werk- en leefklimaat is essentieel! Vooral op een plek waar pubers dagelijks het grootste deel van hun tijd spenderen. InDifferent helpt mee die plek te creëren, op school én daarbuiten. Om een deel uit te maken om zo’n safe space voor leerlingen te verwezenlijken, is bijzonder. Ook wil ik een voorbeeld in de klas zijn, en mezelf durven te zijn voor mijn leerlingen.  Naar aanleiding van de maatschappij die verandert, en de taal die qua tempo helaas een beetje achterblijft, heb ik in 2022 ik onderzoek gedaan naar genderneutrale voornaamwoorden in de Nederlandse taal. Op dat moment waren er nog geen officiële ‘regels’ voor vanuit de TaalUnie en dat bleek een groot struikelpunt te zijn voor veel mensen. In mijn onderzoek heb ik het begrip ‘genderneutrale voornaamwoorden’ in verschillende contexten geplaatst. Ik heb voornamelijk gefocust op de volgende aspecten: taalkundig, sociaal-maatschappelijk, in de context van taalverandering en in de context van andere Germaanse en Romaanse talen. Aan de hand van het onderzoek heb ik een lessenserie ontwikkeld waarin opdrachten staan om met al deze aspecten te oefenen. Natuurlijk ook met genderneutrale voornaamwoorden zelf, hoewel het niet bedoeld is om bepaalde dingen op te leggen. Met trots kan ik ook vertellen dat mijn onderzoek en lessenserie als product de 1e prijs van de talen scripties heeft gewonnen op het Instituut Archimedes. Daarnaast was het ook één van de zestien landelijk genomineerde producten voor de Onderwijs Toptalent Prijs 2022.
LEES MEER

Suus Noij

Zij / haar,
Student aan Fontys Hogeschool Eindhoven
Op mijn ideale school heerst een veilig klimaat waar iedereen zichzelf mag zijn en kan worden. Bij InDifferent is dit ideaal al bereikt, nu de rest van de school nog. Toen ik twee jaar geleden in de bus zat, onderweg naar mijn sollicitatiegesprek bij het Dorenweerd College, zat ik naast een meisje van ongeveer 19 jaar. Ik vroeg of ze wist bij welke halte ik eruit moest. Ze antwoordde dat ik er voorlopig nog niet was en we raakten aan de praat. Ik vertelde dat ik ging solliciteren bij het Dorenweerd College en ze zei dat ik haar alles mocht vragen, want ze zat tot vorig jaar op deze geweldige school. Ik stelde haar een simpele vraag: waarom zou ik op het Dorenweerd College willen werken? Ze antwoordde dat het een school is waar ze zich gezien voelde, dat leraren begaan waren met haar leven en dat dit voor haar als puber erg belangrijk was. Zelf heb ik hier heb ik op veel scholen naar gestreefd, maar ik heb dit nooit voor elkaar gekregen, dus ik vroeg waardoor dit prettige klimaat gekomen was. Ze zei: door InDifferent natuurlijk! Inmiddels werk ik er alweer twee jaar en heb ik met eigen ogen gezien wat InDifferent jongeren brengt. Het verbaast mij iedere keer weer wat deze leerlingen in de school met en voor elkaar kunnen bereiken, onder leiding van Elmar en zijn team. Ik ben trots om deel uit te mogen maken van dit prachtige team en ik hoop dat de huidige leerlingen op het Dorenweerd College met een net zo'n zelfverzekerd gevoel de school verlaten als het meisje uit de bus.
LEES MEER

Partners

Kim van der Werff

Zij / haar,
Programmeur en educator van Focus Filmtheater
In 2019 maakte ik kennis met Elmar Noteboom en InDifferent. Elmar en een aantal leerlingen namen deel aan een zaalgesprek na afloop van een filmvertoning. Hun aanwezigheid maakte diepe indruk: Elmar was overtuigend en bevlogen, de leerlingen hartverscheurend eerlijk. Hoe simpel kan het zijn, dacht ik, een veilige haven bieden aan iedere leerling die dat nodig heeft. In een bizar complexe sociale omgeving waar echt niet iedereen naar een plek op de apenrots verlangt, maar waar iedereen wel erkenning en verbinding zoekt en het recht moet hebben volkomen zichzelf te zijn. Bedenken dat dat nodig is, dat is geen rocketscience, maar vervolgens een schoolbestuur meekrijgen, het hele zakie opzetten, daadwerkelijk uitgroeien tot die beoogde veilige haven, dat verduurzamen én daarmee ook nog eens allerlei andere scholen in beweging brengen… ik doe mijn pet af, maak een diepe buiging en wens iedere school een InDifferent groep toe. Focus Filmtheater en InDifferent hebben in de afgelopen door Corona geteisterde jaren een aantal projecten opgezet en er helaas maar een paar kunnen uitvoeren. Maar wat we konden doen en het contact dat we daarvoor onderhielden, was onverminderd goed en waardevol. Ik luister en leer veel en iedere ontmoeting met de leerlingen raakt me. Film is een veelzijdig en krachtig medium: in het vertellen van verhalen, het adresseren van relevante onderwerpen, het aanzwengelen van denken en doen. Daar sluit samenwerken met InDifferent naadloos op aan.
LEES MEER

InDifferent is een organisatie die vindt dat elke school een inspirerende en veilige plek moet zijn.