Seks is overal: in reclames, op posters, in romantische comedy’s en Disneyfilms, in de natuur, in tijdschriften, op Instagram, in porno en porna en ga zo maar door. Want immers: seks sells! Tegelijkertijd is seks een taboe, iets waar we liever niet over praten, maar waar we wel allemaal heel nieuwsgierig naar zijn. 

Hieronder vind je een boel links naar websites die je informeren over seks, seksualiteit en alles wat daarbij hoort. 

De gemiddelde jongere in Nederland geeft sekseducatie een 5.8 (Ruters, 2017) en voor LHBTIQA+ jongeren zakt dit naar een 5.0 (Voorn, 2021). Terwijl een goede seksuele vorming zorgt voor jongeren die later beginnen met seks, meer weloverwogen keuzes maken, beter zijn in het aangeven van hun wensen en grenzen en minder snel seksueel grensoverschrijdend gedrag zullen meemaken en/of vertonen.

“De praktijk leert dat Nederlanders van alle leeftijden seksualiteit zien als een essentieel onderdeel van hun leven, maar vaak over onvoldoende ’tools’ beschikken om er ook echt plezier aan te beleven (Van Lunsen & Laan, 2020).”

Met InDifferent Seks maken we dit onbespreekbare onderwerp bespreekbaar in een lessenreeks die niet alleen voor, maar in samenwerking met de leerlingen is gemaakt.
De lessen hebben een basis in vier grondslagen: sekspositief, lichaamspositief, gender inclusief en inclusieve seksualiteit. In de lessen staat het gesprek centraal, want hoe kun je nou leuke seks hebben als je niet weet hoe je hierover moet praten? We hebben het over wat seks nou eigenlijk is, over verschillende lichamen, orgasmes, vulva’s, seksueel grensoverschrijdend gedrag, gender, flirten, sexting, je eigen wensen en nog veel meer.
In alles zijn de leerlingen de leidraad. Zij weten immers zelf het beste wat ze willen bespreken, toch? De lessen zijn daarom interactief en er is veel ruimte voor input en vragen van de leerlingen.
De lessen zijn positief en toegankelijk en zijn afwisselend door open gesprekken, persoonlijke verhalen en spelletjes in een ongedwongen en gelijkwaardige omgeving met een diverse groep trainers die het taboe durven te doorbreken.  

Het doel van deze les is tweedelig: ten eerste het gesprek over seks en seksualiteit faciliteren en normaliseren, waarmee positieve seksuele ontwikkeling bevorderd wordt. Ten tweede input van de leerlingen verkrijgen. Op deze manier worden de jongeren echt gehoord en leren zij in gesprek gaan zodat er een gelijkwaardigheid wordt gecreëerd binnen de groep. De inhoudelijke les kan namelijk pas staan op een gelijke basis van manieren van kunnen en durven praten over dit onderwerp en het doorbreken van het taboe dat nu heerst. De les is opgebouwd rondom interactie en om een gelijkwaardig gesprek op een leuke en positieve manier creëren in een ongedwongen omgeving. Want hoe moet je nou leuke seks hebben als je niet weet hoe je erover praat?

Al voor de geboorte passen ouders in wording hun gedrag aan, aan het geslacht van hun toekomstige kindje. Het schoppen van een jongetje in de baarmoeder wordt aanzienlijk vaak als krachtig of sterk omschreven. Bij meisjes vallen deze woorden niet of nauwelijks. In de tweede les staat gender centraal. De les zal vooral dienen als antwoord op grote, veel gestelde vragen: wat is gender, welke genders zijn er, wat is het verschil tussen gender en geslacht, en hoe verhouden gender en seksualiteit zich tot elkaar? Het doel van de les zal daarom vooral het verkrijgen van kennis en nadenken over verschillende genders en seksualiteiten zijn en het bevorderen van gendergelijkheid. De les dient zo als een opstapje naar het nadenken over genderverschillen en privileges die daarbij horen.

… maar die niemand je durfde te geven!
In deze les staat de vulva centraal met als doel om, naast kennis van anatomie,  positieve seksuele ontwikkeling te bevorderen, kennis te verkrijgen over seksuele interacties met gelijkwaardigheid als basis, bestaande mythes ontkrachten en gendergelijkheid bevorderen. Deze les kent een inhoudelijke basis die vooral gaat over het rechtzetten van de ongelijkheid over kennis van de verschillende geslachtsorganen. Vraag maar eens aan een klas om een penis te kleien en dan een vulva te tekenen, het eerste zal hoogstwaarschijnlijk een veel makkelijkere opgave zijn voor het grootste deel van de klas.

De les bevat veel informatie, maar breekt door een kringopstelling en veel ruimte voor onderbrekingen, gesprek en grapjes toch met de klassieke lessen waarop alleen de docent zendt.

“Soms denk ik dat ik op de middelbare school mezelf niet genoeg ruimte heb gegeven om te ontdekken wie ik eigenlijk was en wie ik wilde zijn. Ik was veel bezig met erbij horen en niet buiten de boot vallen. Later besefte ik pas hoe vet het is dat we allemaal zo anders zijn. Nu ik mezelf de ruimte heb gegeven om te ontdekken wie ik ben en wat ik wil, ervaar ik hoe bevrijdend het is om er niet bij te horen. Hoe eng ik dat soms ook vind. Ik zet mij in om normen te ontrafelen, te bespreken, te onderzoeken en daarmee hopelijk te doorbreken, totdat er geen boot meer is om buiten te vallen. Ik ben daarin vooral geïnteresseerd in seks, seksualiteit en gendergelijkheid. Bij InDifferent zet ik mij in om deze thema’s uit de taboesfeer te halen en open en gelijkwaardige gesprekken te kunnen voeren over vaak onbesproken onderwerpen met de jongeren om wie het gaat. Om zo een beginnetje te maken met die normen (en die boot) afbreken.”

Fien van Deursen (zij/ haar)
Projectleider en trainer InDifferent Seks
Student Taal- en Cultuurstudies

“Tijdens mijn werkzaamheden bij Zorgbelang Inclusief en het JongerenNetwerk heb ik kennis mogen maken met Elmar en InDifferent. Vanaf het begin af aan was ik gigantisch onder de indruk van de jongeren die betrokken zijn, de passie die bij InDifferent is en de toffe projecten en activiteiten die zij opzetten. Toen Elmar mij vroeg of ik in zijn bestuur wilde plaatsnemen sprong ik bijna door het plafond van enthousiasme. Vanuit mijn werkzaamheden in de (jeugd)hulpverlening ben ik altijd bezig geweest met inclusiviteit. Voor mij staat voorop dat iedereen mee kan doen, zichzelf kan zijn en erbij hoort ongeacht wie je bent. Tijdens de projecten die ik in en om Arnhem heb uitgevoerd met jongeren en jongvolwassenen is elke keer opnieuw naar voren gekomen dat zij problemen ervaren met uitsluiting, discriminatie, er niet bij horen, taboes en stigma’s. De manier waarop InDifferent samen met de jongeren structureel bijdraagt aan het veranderen en verbeteren van de samenleving door met thema’s als seksualiteit, etniciteit en welzijn aan de slag te gaan zijn the way to go om de problemen die jongeren ervaren op te lossen!”

Sjoerd Wiersma (hij/hem)
Trainer InDifferent Seks
Ambulant hulpverlener, eigenaar SJD Zorgverlening

Als jongere heb ik me vaak anders gevoeld dan de rest. Dat vond ik verschrikkelijk en deed m’n best te verbloemen wie ik eigenlijk was. Nu, een aantal jaar later, realiseer ik me hoe vet het is dat iedereen anders is. Ik strijd voor genot vinden in anders zijn, graag met een community, altijd via kunst. Hoe fijn zou het zijn als er een plek is voor iedere jongere waar die zich gezien, zichzelf en veilig kan voelen. Waar anders dan bij InDifferent! Als projectleider Act organiseer ik binnen InDifferent alles op het gebied van theater. Denk aan voorstelling zien, nagesprekken verzorgen, randprogrammering ontwikkelen en alle andere dingen die we willen doen!”

Gijs Faassen (hij/hem)
Projectleider Act
Trainer InDifferent Seks
Student Docent Theater ArtEZ

Als theatermaker, als docent, als mens, ben ik altijd bezig met vragen stellen. Als ik iets denk te weten stel ik stel ik vervolgens de vraag: ‘Is dat wel echt zo?’ of  ‘Hoe kan ik de ander ontmoeten zonder vooroordelen of normen en waarden op diegene te projecteren?’ Door veel te reizen ben ik anders naar de kaders gaan kijken van waaruit ik ben opgegroeid: thuis, op school, op werk. Ik dacht vrij te zijn, maar betrap mij er steeds op vol overtuigingen te zitten die mij beperken en gevangen houden. Overtuigingen over hoe ik moet zijn, hoe de ander moet zijn of hoe de wereld moet zijn. Telkens als ik deze overtuigingen en ideeën loslaat ontstaat er zoveel ruimte. Ruimte om de ander echt te ontmoeten. Dat gun ik iedereen! 
Seksualiteit is een thema dat mij bezighoudt omdat er rondom dit thema nog veel (collectieve) overtuigingen heersen. Ik ben verheugd om dit bij InDifferent te gaan onderzoeken en hierover in gesprek te gaan.”

Loïs Lint (zij/haar)
Trainer InDifferent Seks
Theaterdocent en -maker, pedagogisch medewerker

Mijn hele leven ben ik al bezig met de vraag “in welk hokje mag ik mezelf plaatsen?”. Of “bij welke groep hoor ik?” Door mezelf deze vragen zo vaak te stellen, begon ik mij te gedragen naar groepen waar ik graag bij zou willen horen. Ik raakte hierdoor mijn authenticiteit kwijt. Ik studeer nu twee jaar op de Toneelschool en hier werd juist die authenticiteit enorm gestimuleerd! InDifferent is een community waar dit ook wordt gestimuleerd en hier wil ik dan ook erg graag aan bijdragen. Want op jongere leeftijd jezelf kunnen zijn is iets wat ik iedereen gun.”

Catoo Post (zij/haar)
Trainer InDifferent Seks
Theaterstudent Artez

Ik studeer in Arnhem aan de acteursopleiding op de toneelschool en ben met alle mensen daar veel bezig met de wereld om ons heen, en hoe we ons daartoe zouden moeten verhouden. De open sfeer die bij ons op school heerst deed me beseffen dat ik me daar pas vrij genoeg voelde om me te uiten zoals ik dat het liefst doe. Bij Indifferent zie ik dat er heel veel dappere en vrije jonge mensen zijn die zich al op hun eigen manier weten te verhouden tot anderen en de wereld om hun heen. Het doet me goed daar dichtbij te kunnen staan en met mensen te praten over hoe je dat hele “jezelf zijn” nou aanpakt.”

Joppe Klein (hij/hem)
Trainer InDifferent Seks
Theaterstudent Artez

Als theatermaker, als docent, als mens, ben ik altijd bezig met vragen stellen. Als ik iets denk te weten stel ik stel ik vervolgens de vraag: ‘Is dat wel echt zo?’ of  ‘Hoe kan ik de ander ontmoeten zonder vooroordelen of normen en waarden op diegene te projecteren?’ Door veel te reizen ben ik anders naar de kaders gaan kijken van waaruit ik ben opgegroeid: thuis, op school, op werk. Ik dacht vrij te zijn, maar betrap mij er steeds op vol overtuigingen te zitten die mij beperken en gevangen houden. Overtuigingen over hoe ik moet zijn, hoe de ander moet zijn of hoe de wereld moet zijn. Telkens als ik deze overtuigingen en ideeën loslaat ontstaat er zoveel ruimte. Ruimte om de ander echt te ontmoeten. Dat gun ik iedereen! 
Seksualiteit is een thema dat mij bezighoudt omdat er rondom dit thema nog veel (collectieve) overtuigingen heersen. Ik ben verheugd om dit bij InDifferent te gaan onderzoeken en hierover in gesprek te gaan.”

Loïs Lint (zij/haar)
Trainer InDifferent Seks
Theaterdocent en -maker, pedagogisch medewerker

Mijn naam is Caro Ilias (die/hen) en ik ben sekstrainer bij indifferent omdat ik het belangrijk vind dat seksuele voorlichting over verschillende mensen en verschillende vormen van seks gaat. 
Zelf ben ik non-binair en ben ik naar de week waarop mijn middelbare school seksuele voorlichting gaf niet komen opdagen. Ik dacht ‘Dat gaat toch niet over mij en dan ga ik de hele tijd als meisje aangesproken worden en dat wil ik niet.’. Terwijl ik best graag meer had willen leren over hoe je erachter komt wat je leuk vind, hoe je je grenzen aan geeft of dat sex voor iedereen anders is maar tegelijk over iedereen (ook mensen die asexueel of aromantisch zijn) gaat! Omdat we allemaal lichamen hebben, allemaal connecties aangaan en allemaal het leuk willen hebben met elkaar. Verder vind ik sex, gender en sexualiteit mega interessant en leuk en ben ik heb ik enorm veel zin om daarover met elkaar in gesprek te gaan.”

Caro Ilias de Feijter (die/hen)
Trainer InDifferent Seks
Theaterdocent en -maker