#SORRYJOHAN

Door Marguerite de Ruijter-Feenstra.

Het onderstaande artikel is op 14 december 2018 op www.leraar.nl gepubliceerd.
Zie hier een link naar het artikel.

“Het debat is verhard. Waar is de nuance gebleven?”

Leerlingen van het Dorenweerd College in Doorwerth vinden de uitspraken van Johan Derksen over homoseksualiteit in de voetbalwereld wel erg makkelijk “kijkcijfers scoren”. Ze spraken hierover met leraar Elmar Noteboom, initiatiefnemer van het platform InDifferent. Een online community voor en door leerlingen.

De groep, met leerlingen tussen de 12 en 18 jaar, richt zich op alle leerlingen die het gevoel hebben af te wijken van de norm. ‘Ons platform is er voor iedereen die anders is: homoseksuelen, biseksuelen, lesbiennes, transgenders, leerlingen met rood haar, een andere huidskleur, religie, of een beperking als autisme’, aldus initiatiefnemer van InDifferent en tekendocent Elmar Noteboom.

Afgelopen week sprak de groep over de actie van en reactie op de uitspraken van voetbalexpert Johan Derksen. Wat vonden de leerlingen daarvan?

Te makkelijk scoren

Elmar: ‘De leerlingen begrepen de intentie van Johan wel, maar vroegen zich tegelijkertijd af waarom zo’n bekende Nederlander zo makkelijk spreekt over “je moet uit de kast komen en karakter tonen”. We weten uit ervaring dat er zat kinderen zijn die dat ‘uit de kast komen’ heel moeilijk vinden; denk bijvoorbeeld aan kinderen met een moslimachtergrond. En dat je er soms wel makkelijk op school over kunt praten, maar minder makkelijk in de sport.’ Een leerling zei: ‘Johan scheert iedereen over één kam. Dat is veel te makkelijk scoren. Het was beter geweest als hij zich alleen duidelijk tegen ‘voetbalgeweld’ had uitgesproken.’

Huilverhalen

De leerlingen vinden het ook heel vervelend dat een niet-expert zich zo makkelijk uitlaat en zo onzorgvuldig is in zijn woordkeus. Elmar: ‘Zo had hij het over “huilverhalen”. Dat zijn het ook, want bij sommige ervaringsverhalen van leerlingen kun je geen droge ogen houden.’

#Sorryjohan

Tegelijkertijd zijn de leerlingen het ook niet helemaal eens met de tegenactie #sorryjohan op twitter. Daarin deelden mensen persoonlijke verhalen om duidelijk te maken waar ze door hun seksuele geaardheid tegenaan lopen. ‘Ze vonden de verhalen goed, maar de harde tegenreacties verschrikkelijk. Ze maken zich zorgen over het verharde debat, voelen zich vooral machteloos, alsof je nooit meer normaal iets kunt zeggen, en vergeleken het met het Pietendebat. Je mening geven is goed, maar ze missen de nuance in dat debat. Ik denk dat wij als leraren ook een grote rol daarin kunnen spelen. We moeten openstaan voor onze leerlingen en dat debat blijven voeren.’

Rolmodel

Een rolmodel dat zich positief over “jezelf zijn” uitspreekt, zou volgens de leerlingen wel helpen. ‘Zeker als jonge, bekende mensen als Ronnie Flex of Lil’ Kleine dat zouden doen. Leraren zijn ook rolmodellen: ik probeer dat ook te zijn, door openlijk voor mijn homoseksualiteit uit te komen. Maar om rolmodel te zijn, moeten leerlingen natuurlijk wel een klik met je hebben.’

Nationaal debat

De leerlingen en leraren vinden het een goede zaak dat minister Van Engelshoven (Emancipatie) zich met de discussie heeft bemoeid en voorstander is van een nationaal debat. ‘Belangrijk is dat daarin experts en ervaringsdeskundigen aan het woord komen, die echt weten wat het is om uit de kast te komen of in de kast te zitten. Een breed gedragen debat dus, met als doel: debatteren tot er een compromis is bereikt. Ja, de minister mag ons daar best voor uitnodigen.’

Wat doe jij op school aan dit debat? Wil je erover meepraten op leraar.nl? Maak dan snel een profiel en laat het ons weten.

Aanbevolen posts