“Op het Dorenweerd College waar ik als Tekendocent werkzaam ben, zie ik hoe veel leerlingen gebukt gaan onder dezelfde problematiek die mijn tienerjaren tot een moeilijke periode hebben gemaakt. Door mijn homoseksualiteit en mijn Indische afkomst voelde ik me als puber geïsoleerd van mijn leeftijdsgenoten, ondanks dat ik voldoende vrienden had. Voor hen verzweeg ik mijn ware gevoelens. Het gevolg was voor zowel mij persoonlijk als mijn schoolresultaten desastreus: ik kwam in een lange, zware depressie terecht, begaf me op het verkeerde pad, zakte van het vwo naar de mavo en werd van school gestuurd. 
Opgroeien in een wereld waar je het gevoel hebt de enige te zijn met jouw problemen, kan grote gevolgen hebben, die onzichtbaar blijven voor de buitenwereld en zelfs soms ouders. Wat ik heb meegemaakt wil ik mijn leerlingen besparen en een veilige, vertrouwde community leek een middel te zijn om hen te helpen. En zo ontstond InDifferent, eerst klein, al snel groter en inmiddels zijn we actief op vijf verschillende scholen en zijn honderden leerlingen betrokken (en geweest). In de loop van vier jaar heb ik met eigen ogen gezien hoe veel leerlingen baat hebben bij InDifferent en zodoende beter in hun vel zijn komen te zitten. Ook heb ik gezien welk positief effect onze community op een hele school kan hebben. Dit geeft mij de moed en motivatie om door te gaan tot InDifferent op elke school in Nederland actief is en zichzelf uiteindelijk overbodig maakt.”

Elmar Noteboom
Directeur, oprichter en voorzitter van stichting InDifferent

“Diversiteit, inclusie en respect zijn waarden die mij na aan het hart liggen. Jezelf mogen zijn, daar trots op zijn én geaccepteerd worden door anderen is naar mijn mening de basis van gelukkig zijn. In de huidige tijd is het al moeilijk genoeg voor pubers om te weten wie je bent, te weten wat jouw talenten zijn en te weten wat je (nu of in de toekomst) wil. Aandacht voor het ontwikkelen van je persoonlijke identiteit, naast het sociaal omgaan met je omgeving,  hoort wat mij betreft dus net zo bij school als het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. En laat InDifferent nu juist een mooi antwoord zijn op die eerste twee. Ik ben dan ook trots hier, middels de verantwoordelijkheid van secretaris van het bestuur, mijn steentje aan bij te dragen.”

Debby Jansen
Coach, eigenaar van Executive TopTeams en secretaris van stichting InDifferent

“Mijn naam is Bente. Ik ben bestuurslid geworden bij InDifferent omdat ik nauwer betrokken wilde zijn dan ik al was. Begonnen als lid, vind ik het doel dat InDifferent nastreeft buitengewoon belangrijk. Niet zozeer vanuit mijn eigen ‘problematiek’, zelf pas ik eigenlijk heel goed binnen het ‘normaalbeeld’. Ik denk dat ik, juist daardoor, goed als steunpilaar kan dienen om anderen verder te helpen. Go InDifferent!”

Bente Eeltink
Student Maatschappijleer en penningmeester van stichting InDifferent

“Onze zoon zat in de 1e klas van het Dorenweerd College toen hij thuiskwam met het verhaal dat hij “bij InDifferent ging en dat had iets te maken met homo’s en respect enzo…”  Geen idee waar hij het over had, maar dat gaat bij ons thuis wel vaker zo.
Ik ben me daar toen in gaan verdiepen en heb een aantal keren met oprichter Elmar Noteboom gesproken. En toen was ik ‘om’. Wat een mooi initiatief! En wat vind ik het noodzakelijk om naast alle ‘droge’ kennis en vaardigheden die ze moeten opdoen om hun diploma te halen, aandacht te besteden aan hun persoonlijke ontwikkeling. Er gebeurt zoveel in de hoofden en lichamen van pubers tijdens de middelbare school periode, daar mag best wat meer aandacht aan besteed worden. Gelukkig hebben de meeste pubers naast de worstelingen die ze nou eenmaal moeten doorstaan om volwassen te worden geen last van al die rondvliegende hormonen en de grote druk die van buitenaf op hun schouders wordt gelegd, bijvoorbeeld door social media. Maar sommige pubers worstelen wél met hun identiteit, met een pestverleden, met een heftige thuissituatie of met discriminatie. Hoe mooi is het dan dat ze daar op school een community voor hebben waar ze zichzelf mogen en kunnen zijn en waar ze worden geaccepteerd zoals ze zijn . Ik vind dat echt een toegevoegde waarde voor een school en hoop dat meer scholen dit initiatief oppakken!”

Carma Schaafsma
Algemeen bestuurslid bij stichting InDifferent

“Kansengelijkheid draait om kansen bieden, creëren en vervolgens benutten. Toch? Maar wat doe je als één van de drie peilers wegvalt? Het antwoord had ik je niet kunnen vertellen totdat ik er zelf op de harde wijze achter moest komen. Veel jongeren identificeren zichzelf niet met ‘het normale’ om hen heen, anderen worden vanaf dag 1 al niet als ‘normaal’ geïdentificeerd en gaan zich afvragen wat er mis met hen is. Het antwoord? Niets! Jouw grootste rolmodellen zijn vaak óók degene die in het verleden veel voor hun kiezen hebben gekregen, maar het moet geen vereiste zijn om later zélf een rolmodel te worden voor anderen. InDifferent helpt ons allemaal het beste uit onszelf te halen, anderen vanuit oprechtheid te respecteren en een voorbeeld te zijn, worden óf blijven voor jezelf en je omgeving.”

Noah Hajji
Secretaris bij stichting InDifferent